'Wees mild voor jezelf'

Voor Bovemij is verbinding een erg belangrijk thema. Verbinding met klanten en de uitdagingen waar zij voor staan, maar ook verbinding tussen collega’s. En toen kwam corona... 
Doe de test!
Pas jij bij Bovemij?

 

'Wees mild, voor jezelf en elkaar'

Voor Bovemij is verbinding een erg belangrijk thema. Verbinding met klanten en de uitdagingen waar zij voor staan, maar ook verbinding tussen collega’s. En toen kwam corona...

 

In allerijl wordt er een team opgetuigd met experts vanuit HR, facilitair, ICT en communicatie om de transitie naar prettig thuiswerken mogelijk te maken. Nu ruim een jaar later maken Ageeth Bakker (CFRO) en Joris van Meel (communicatiemanager) de positieve balans op.

“Na de eerste persconferentie van Mark Rutte in maart zaten we met zo’n vijftien man in een veel te kleine ruimte te overleggen over wat een slim plan van aanpak was. Wat betekent dit voor onze organisatie?”, zegt Joris. Al snel werd duidelijk dat we zo spoedig mogelijk de omschakeling moesten maken van offline naar online samenwerken. In een opzienbarend tempo werd de digitale infrastructuur op een zeer pragmatische manier aangepast aan de thuiswerkbehoeften van elke collega. “We dachten toen nog dat we in de zomer weer allemaal terug zouden keren naar kantoor’, legt Ageeth uit.

Uur met de Raad van Bestuur

In een kleiner ‘corona-kernteam’ is niet veel later de strategie en boodschap bepaald: ‘Wees mild voor jezelf, zorg goed voor jezelf en elkaar, samen gaan we het rooien’. Hoewel misschien niet expliciet benoemd, komt deze boodschap voortdurend terug in zowel de formele als informele activiteiten. Al vrij snel is begonnen met het aanbieden van webinars voor werknemers. In een van de eerste edities gaf psycholoog Thijs Launspach een lesje eerste hulp bij thuiswerken. “Dat was wel een spannend moment, want ik zat met drie laptops klaar en ik had geen idee of het zou werken. Langzaam liep het tellertje met deelnemers op naar 230. Op de vraag of iedereen mij kon horen, stroomde het chatvenster vol met enthousiaste reacties. Dat was echt een gaaf moment en de aftrap voor veel meer van dit soort initiatieven”, legt Joris uit.

Toen het coronavirus zijn intrede deed, was de nieuwe Raad van Bestuur pas net compleet. Zij wilden graag met veel ambitie pro-actief met alle collega’s communiceren. Al snel werd bedacht wekelijkse interne webinars te organiseren. Joris: ‘“We introduceerden ‘digitale zeepkisten’ waar collega’s het virtuele podium kunnen betreden om iets te vertellen over waar zij mee bezig zijn. En we begonnen met het wekelijkse ‘Uur met de Raad van Bestuur waar elke keer een ander lid van de RvB ondervraagd wordt.’ Daarnaast wordt er wekelijks een ‘RvB-mail in coronatijden’ verstuurd. “Zowel het maandelijkse ‘Uur van de Raad van Bestuur’ als de wekelijkse mail zijn voor ons belangrijke momenten om enerzijds onze collega’s te informeren en anderzijds de stemming te peilen. De ene keer heb je veel te vertellen, de volgende keer een stuk minder. Belangrijk is dat werknemers even een online meeting in kunnen stappen of die later terug kunnen kijken. Het is laagdrempelig en consistent”, zegt Ageeth.

Van kerstpakket tot Blue Monday

Voor meer luchtig vertier is zeker ook plaats bij Bovemij. Sterker nog, toen Joris vertelde dat de eerste activiteit van 2021 pas over een maand gepland stond, moest er van Ageeth daarvoor ook nog iets tof geregeld worden. Zo kon het gebeuren dat Dolf Jansen alle collega’s op Blue Monday een fantastische online conference voorschotelde. Van Radio Bovemij tot de Bovemij Pubquiz, van de VrijMiBoVeMij tot kerstkaartjes die leidinggevenden naar hun medewerkers stuurden tot de Online Goochelshow voor alle thuiszittende kinderen; overal stond verbinding in moeilijke tijden centraal. Volgens Joris betekent deze nieuwe aanpak een positieve breuk met het verleden: “Hopelijk gaan we na de zomer weer grote feesten organiseren, maar we hebben ook gemerkt dat mensen heel blij worden van kleine attenties met grote betekenis. Niet alles hoeft over-the-top te zijn om aan te slaan.”

Een bijzonder moment was het uitdelen van de kerstpakketten. In elk pakket zat een vijf-gangen-diner dat zelf nog in elkaar gekokkereld moest worden. “Als Raad van Bestuur zijn we een dag door Nijmegen en omstreken gereden om een groot deel van de kerstpakketten persoonlijk te bezorgen. Er was iemand die met tranen in de ogen zei dat ze zo blij was met het gegeven vertrouwen en de flexibiliteit in werkuren, zodat ze zowel de zaken thuis als haar werk goed kon combineren. Dat raakte me echt en geeft aan dat als je vertrouwen geeft, je het terug kunt verwachten”, vertelt Ageeth.  

Terug naar kantoor

Ook als de kantoordeuren weer geopend mogen worden, zal niet iedereen - zoals voorheen wel het geval was - elke werkdag naar kantoor komen. Uit een enquête onder Bovemij-medewerkers blijkt dat een groot deel een combinatie van thuiswerken en kantoorbezoek als meest ideale situatie ziet. Ageeth: “We hebben een interessante transformatie ondergaan. Van een bedrijf dat nog niet eens zo gek lang geleden met een prikklok werkte naar een volledig digitaal opererende organisatie, waarbij we er juist op moeten letten dat mensen niet teveel werken. We willen weer met iedereen naar kantoor kunnen en er niet onderweg een paar verliezen.” Dat alle inspanningen gewaardeerd worden, blijkt wel uit het feit dat 100 medewerkers Bovemij nomineerden als beste (thuis)werkgever van Arnhem/Nijmegen, een prijs die het bedrijf met trots zal dragen.

Voor de eerste kantoordag, wanneer die ook mag komen, worden al plannen gemaakt. Dat het persoonlijk, met humor en een tikkeltje extravagant zal zijn, kun je vast wel voorspellen. Tot die tijd staan er nog allerlei formele en informele activiteiten op het programma.

 

In allerijl wordt er een team opgetuigd met experts vanuit HR, facilitair, ICT en communicatie om de transitie naar prettig thuiswerken mogelijk te maken. Nu ruim een jaar later maken Ageeth Bakker (CFRO) en Joris van Meel (communicatiemanager) de positieve balans op.

 

“Na de eerste persconferentie van Mark Rutte in maart zaten we met zo’n vijftien man in een veel te kleine ruimte te overleggen over wat een slim plan van aanpak was. Wat betekent dit voor onze organisatie?”, zegt Joris. Al snel werd duidelijk dat we zo spoedig mogelijk de omschakeling moesten maken van offline naar online samenwerken. In een opzienbarend tempo werd de digitale infrastructuur op een zeer pragmatische manier aangepast aan de thuiswerkbehoeften van elke collega. “We dachten toen nog dat we in de zomer weer allemaal terug zouden keren naar kantoor’, legt Ageeth uit.

 

Uur met de Raad van Bestuur

In een kleiner ‘corona-kernteam’ is niet veel later de strategie en boodschap bepaald: ‘Wees mild voor jezelf, zorg goed voor jezelf en elkaar, samen gaan we het rooien’. Hoewel misschien niet expliciet benoemd, komt deze boodschap voortdurend terug in zowel de formele als informele activiteiten. Al vrij snel is begonnen met het aanbieden van webinars voor werknemers. In een van de eerste edities gaf psycholoog Thijs Launspach een lesje eerste hulp bij thuiswerken. “Dat was wel een spannend moment, want ik zat met drie laptops klaar en ik had geen idee of het zou werken. Langzaam liep het tellertje met deelnemers op naar 230. Op de vraag of iedereen mij kon horen, stroomde het chatvenster vol met enthousiaste reacties. Dat was echt een gaaf moment en de aftrap voor veel meer van dit soort initiatieven”, legt Joris uit.

 

Toen het coronavirus zijn intrede deed, was de nieuwe Raad van Bestuur pas net compleet. Zij wilden graag met veel ambitie pro-actief met alle collega’s communiceren. Al snel werd bedacht wekelijkse interne webinars te organiseren. Joris: ‘“We introduceerden ‘digitale zeepkisten’ waar collega’s het virtuele podium kunnen betreden om iets te vertellen over waar zij mee bezig zijn. En we begonnen met het wekelijkse ‘Uur met de Raad van Bestuur waar elke keer een ander lid van de RvB ondervraagd wordt.’ Daarnaast wordt er wekelijks een ‘RvB-mail in coronatijden’ verstuurd. “Zowel het maandelijkse ‘Uur van de Raad van Bestuur’ als de wekelijkse mail zijn voor ons belangrijke momenten om enerzijds onze collega’s te informeren en anderzijds de stemming te peilen. De ene keer heb je veel te vertellen, de volgende keer een stuk minder. Belangrijk is dat werknemers even een online meeting in kunnen stappen of die later terug kunnen kijken. Het is laagdrempelig en consistent”, zegt Ageeth.

 

Van kerstpakket tot Blue Monday

Voor meer luchtig vertier is zeker ook plaats bij Bovemij. Sterker nog, toen Joris vertelde dat de eerste activiteit van 2021 pas over een maand gepland stond, moest er van Ageeth daarvoor ook nog iets tof geregeld worden. Zo kon het gebeuren dat Dolf Jansen alle collega’s op Blue Monday een fantastische online conference voorschotelde. Van Radio Bovemij tot de Bovemij Pubquiz, van de VrijMiBoVeMij tot kerstkaartjes die leidinggevenden naar hun medewerkers stuurden tot de Online Goochelshow voor alle thuiszittende kinderen; overal stond verbinding in moeilijke tijden centraal. Volgens Joris betekent deze nieuwe aanpak een positieve breuk met het verleden: “Hopelijk gaan we na de zomer weer grote feesten organiseren, maar we hebben ook gemerkt dat mensen heel blij worden van kleine attenties met grote betekenis. Niet alles hoeft over-the-top te zijn om aan te slaan.”

 

Een bijzonder moment was het uitdelen van de kerstpakketten. In elk pakket zat een vijf-gangen-diner dat zelf nog in elkaar gekokkereld moest worden. “Als Raad van Bestuur zijn we een dag door Nijmegen en omstreken gereden om een groot deel van de kerstpakketten persoonlijk te bezorgen. Er was iemand die met tranen in de ogen zei dat ze zo blij was met het gegeven vertrouwen en de flexibiliteit in werkuren, zodat ze zowel de zaken thuis als haar werk goed kon combineren. Dat raakte me echt en geeft aan dat als je vertrouwen geeft, je het terug kunt verwachten”, vertelt Ageeth.  

 

Terug naar kantoor

Ook als de kantoordeuren weer geopend mogen worden, zal niet iedereen - zoals voorheen wel het geval was - elke werkdag naar kantoor komen. Uit een enquête onder Bovemij-medewerkers blijkt dat een groot deel een combinatie van thuiswerken en kantoorbezoek als meest ideale situatie ziet. Ageeth: “We hebben een interessante transformatie ondergaan. Van een bedrijf dat nog niet eens zo gek lang geleden met een prikklok werkte 

werkte naar een volledig digitaal opererende organisatie, waarbij we er juist op moeten letten dat mensen niet teveel werken. We willen weer met iedereen naar kantoor kunnen en er niet onderweg een paar verliezen.” Dat alle inspanningen gewaardeerd worden, blijkt wel uit het feit dat 100 medewerkers Bovemij nomineerden als beste (thuis)werkgever van Arnhem/Nijmegen, een prijs die het bedrijf met trots zal dragen.

 

Voor de eerste kantoordag, wanneer die ook mag komen, worden al plannen gemaakt. Dat het persoonlijk, met humor en een tikkeltje extravagant zal zijn, kun je vast wel voorspellen. Tot die tijd staan er nog allerlei formele en informele activiteiten op het programma.

 

 

 

 

Heb je een vraag?

Neem dan contact op met mij of met een van mijn collega’s.

Bibi Verberk
Corporate Recruiter

 

 

 

 

 

Bovemij

 

 

Samen vooruit!

 

 

 

 

 

E-mailadres
recruitment@bovemij.nl

 

 

Telefoonnummer

024 366 6763

 

 

 

 

Bezoekadres
Takenhofplein 2
6538 SZ Nijmegen

Postadres
Postbus 7110
6503 GP Nijmegen

 

 

Heb je een vraag? Neem dan contact op met mij of met een van mijn collega’s.

 

Bibi Verberk - Corporate Recruiter

 

   Bovemij
Samen vooruit!

E-mailadres
recruitment@bovemij.nl

Telefoonnummer
024 366 6763

Postadres

Postbus 7110

6503 GP Nijmegen

Bezoekadres

Takenhofplein 2

6538 SZ Nijmegen

Home

Vacatures

Werken bij Bovemij

Over Bovemij

Contact

Mijn sollicitatiedossier